رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: ۹۵ درصد سوختگی ها با آموزش و آگاهی دادن به مردم قابل پیشگیری است.

محمدتقی آشوبی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان امروز (چهارشنبه ۱۳ تیر ماه) در آیین افتتاح دوازدهمین کنگره ملی سوختگی ایران در تالار مرکزی شهر رشت با بیان اینکه سالانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار نفر در کشور دچار سوختگی می‌شوند، گفت: در گیلان طی سال گذشته، بیش از ۱۲ هزار و ۶۰۰ نفر به صورت سرپایی و حدود ۶ هزار نفر بر اثر سوختگی به اورژانس مراجعه کرده اند.

او با بیان اینکه طی سال گذشته بیش از ۸۰۰ بیمار در مرکز آموزشی درمانی ولایت بستری شدند، افزود: متأسفانه ۹۱ تن از هموطنان ما بر اثر انواع سوختگی‌هایی که برای آنها حادث شده، جان خود را از دست دادند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان به آمار‌های سوختگی در این استان اشاره و تصریح کرد: گروه‌های سنی ۲۰ تا ۴۰ سال بیشتر در معرض خطر سوختگی هستند.

آشوبی سوختگی با آتش را شایع‌ترین نوع سوختگی دانست و گفت: سوختگی با مایعات در کودکان بیشتر و برخی از مردم در معرض سوختگی‌های الکتریکی و شیمیایی و استنشاقی قرار دارند و یا عموما مردان بیشتر درگیر سوختگی هستند.

به گفته او، سوختگی یک بیماری شایع است و افراد مختلف را درگیر می‌کند لذا باید آگاهی عمومی را افزایش دهیم چرا که ۹۵ درصد سوختگی‌ها قابل پیشگیری است و با آگاهی دادن به مردم می‌توان هم به پیشگیری و هم به درمان سوختگی کمک کنیم.

دوازدهمین کنگره ملی سوختگی ایران در رشت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اینکه مشکلات زیرساختی در بخش‌های گرمایی، از جمله عوامل ایجاد سوختگی در کشور و حتی در گیلان است، تصریح کرد: با اصلاح الگو‌های مصرف و بهره گیری از سوخت و مدیریت دمای وسائل گرمایشی و آبگرمکن‌ها و موارد این چنینی می‌توان از سوختگی پیشگیری کرد.

دوازدهمین کنگره ملی سوختگی ایران در رشت

آشوبی با بیان اینکه سوختگی می‌تواند تا سال‌ها فرد را دچار عدم کارکرد اجتماعی و اقتصادی کند، گفت: سوختگی علاوه بر بار اقتصادی درمان، از کار افتادگی اجتماعی را به دنبال دارد و بار روانی آن بر فرد و خانواده بسیار زیاد است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.